Promocja polskiej żywności w Chinach

Jeszcze w tym roku ma rozpocząć działalność Wirtualny Pawilon z Polską Żywnością
– platforma e-commerce służąca do sprzedaży polskich produktów spożywczych na chińskim rynku. Ta innowacyjna koncepcja, oparta na modelu B2C, przyczyni się do zwiększenia świadomości nt. polskich produktów spożywczych oraz promocji rodzimej żywności wśród konsumentów w Azji.

Wirtualny Pawilon z Polsk? ?ywno?ci? w Chinach_komunikat prasowy-1Wirtualny Pawilon z Polską Żywnością (VPF) to projekt promocji i sprzedaży polskiej żywności na chińskim rynku, przy użyciu platformy e-commerce. Transakcje będą zawierane bezpośrednio pomiędzy polskimi producentami a chińskimi konsumentami indywidualnymi, z pominięciem pośredników i dystrybutorów. Platforma VPF, której twórcami są firma Sonall Consulting (Warszawa) oraz LongMarch Partners (Pekin) ma wystartować jeszcze w tym roku.

Miesiąc temu przedstawiliśmy polskim władzom główne założenia projektu wraz z rekomendowanym budżetem na cel kampanii promocyjnej inicjatywy. Czekamy na decyzję w tej sprawie, jednak zaangażowanie środków publicznych nie jest warunkiem kontynuacji i realizacji projektu, którego start planujemy jeszcze w tym roku – mówi Dariusz Ziemski, Prezes Sonall Consulting.

Perspektywiczny rynek chiński

Projekt VPF powstał w odpowiedzi na potrzeby żywieniowe mieszkańców Chin.

Intensywne metody wytwarzania żywności w Chinach przekładają się na niską jakość produktów spożywczych.
– zgodnie ze światowymi trendami społeczeństwo chińskie chce odżywiać się zdrowo – wyjaśnia Dariusz Ziemski.

Zapotrzebowanie na produkty spożywcze wynika też bezpośrednio z wysokiego poziomu urbanizacji oraz wciąż rosnącego popytu.

Platforma e-commerce

Zainteresowanie rynkiem chińskim to także kwestia rosnącego w tym regionie trendu kupowania żywności przez Internet. W 2013 roku wartość zakupów on-line wyniosła tam ponad 20 mld złotych (podczas gdy w Polsce – zaledwie 1% tej wartości) i rośnie w tempie 50% rocznie.

Obecnie powstają już „narodowe” platformy z żywnością z Francji, Kanady i Nowej Zelandii
– głównych importerów żywności do Chin. Projekty te uzyskały silne wsparcie finansowe swoich rządów.

W ramach VPF, produkty z Polski, z magazynu centralnego w Łodzi, będą transportowane do Chin drogą morską lub kolejową. Tam trafią do magazynów zlokalizowanych w strefach wolnego handlu w Chengdu i Tianjin, które zadeklarowały już wsparcie projektu. Stamtąd polskie produkty dotrą do konsumentów za pośrednictwem systemów logistycznych liderów na chińskim rynku usług bezpośredniej sprzedaży internetowej – JD.com oraz Taobao.com.

Współpraca z polskimi producentami żywności

Platforma VPF będzie przeznaczona dla polskich producentów, oferujących wysokiej jakości produkty, posiadających odpowiedni potencjał produkcyjny, adekwatny do skali chińskiego rynku. Propozycja współpracy będzie także skierowana do mniejszych firm, oferujących żywność regionalną, wytwarzaną metodami naturalnymi.

Sprzedaż przy użyciu platformy będzie się odbywała bezpośrednio do konsumentów indywidualnych. Polscy eksporterzy, zaangażowani w projekt VPF, otrzymają wsparcie marketingowe, niezbędne do przygotowania oferty właściwej dla danej grupy odbiorców. Producenci uzyskają także niezbędną pomoc w zakresie spełnienia warunków formalno-prawnych wprowadzenia produktów na chiński rynek, w tym m.in. dotyczących wymaganych oznaczeń produktów czy uzyskania licencji i pozwoleń.

Finansowanie

Projekt przewiduje finansowanie mieszane, w tym: środki własne, budżety pochodzące od producentów oraz – w przypadku pozytywnej oceny projektu przez władze polskie – dofinansowanie kampanii promocyjnej ze środków publicznych na promocję polskiej przedsiębiorczości.

Projekt VPF będzie platformą służącą zarówno do aktywnej sprzedaży, jak również promocji polskiej żywności i edukacji w zakresie żywienia. Oprócz narzędzi wspierających transakcje, pojawią się tam również informacje przeznaczone dla chińskich konsumentów na temat polskiej kuchni i produktów.

Pomysłodawcy projektu:

Dariusz Ziemski

Prezes zarządu Sonall Consulting – firmy doradczej wyspecjalizowanej w tworzeniu międzynarodowych relacji biznesowych. Posiada 11 lat doświadczenia w amerykańskich sieciowych agencjach reklamowych
(J. Walter Thompson i Young & Rubicam). Twórca i prezes zarządu spółki giełdowej „Dobranasza”.
W 2012 wybrany do komitetu sterującego międzynarodowej inicjatywy World Smart Capital Amsterdam 2013.

Naichuan Miao

Absolwent Uniwersytetu Pekińskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w służbie dyplomatycznej. Pracował w chińskim Ministerstwie Handlu, a jako III Sekretarz w Handlowej Izbie Doradczej przy Ambasadzie Chińskiej w Szwecji odpowiadał za współpracę technologiczną i inwestycyjną między dwoma krajami. Przez ponad sześć lat świadczył usługi doradcze klientom z czterech kontynentów
i 14 krajów, reprezentujących szeroki zakres sektorów i branż. Od 2010 szef i właściciel firmy doradczej
LongMarch Partners Ltd. (LMP), specjalizującej się we wprowadzaniu produktów na rynek chiński oraz wyszukiwaniu inwestycji zagranicznych (głównie dla chińskich funduszy państwowych).

Obecnie główny przedstawiciel Chin w organizacji Pracodawcy RP.

Otagowany , , , , , , , , .Dodaj do zakładek permalink.

Komentarze są wyłączone.